סנד

סנד

 
משתתפים
0
 
שלב פיתוח
 
 
שותפים
4
 
מוקדים בארץ
0

מהקמת המדינה ועד היום קיימים פערים עמוקים בין החינוך היהודי לחינוך הערבי. הפערים ניכרים בהישגי התלמידים, הן במבחני הפיז"ה, במבחני המיצ"ב, בזכאות לתעודת הבגרות והן ברמת הנשירה הגלויה והסמויה מבתי הספר. קיים קשר ברור בין השכלה לבין כושר השתכרות ולכן חינוך והשכלה הם הכלי החשוב ביותר של מדינה לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ולהגברת השוויון. השקעה בחינוך, ובייחוד בחינוך יסודי ותיכון, תקטין אי-שוויון עתידי. תכנית סנדמהווה מטרייה למספר פעולות, שמטרתן הכוללת לטייב את העשייה החינוכית של מורים בבתי הספר הערביים במדינת ישראל, לטובת צמצום פערים לימודיים וחברתיים של התלמידים. זאת, על ידי פיתוח שיטות עבודה ותהליכי התמקצעות של המורים ההולמים את פרופיל האוכלוסייה הערבית, שאותה הם משרתים.

מטרות התכנית

  • להוות שדה ללמידה ולחקירה של הסוגיות התרבותיות, המשפיעות על יכולתם של מורים ואנשי חינוך ערבים לעבוד באופן מותאם עם תלמידים בסיכון.
  • לעצב תהליכי הכשרה וליווי לאנשי חינוך ערבים (מורים, יועצות, פסיכולוגים, מנהלים) בהתאמה תרבותית, שתאפשר להם לסייע לתלמידים לצאת ממעגל הסיכון והשוליות.
  • להכשיר אנשי מקצוע מובילים, שיהיו מודעים לסוגיית הסיכון של תלמידים ערבים, מחויבים לתפיסה חינוכית-פסיכו-חברתית בחינוך ויקדמו עשייה מותאמת עבור תלמידים אלו, כל אחד בתפקידו.
  • לפתח מסלולי לימודים מתקדמים (תואר שני - מ.א.) בהוראת תלמידים בסיכון במכללת אלקסימי.

עד כה בוצע פיתוח ב-18 בתי ספר יסודיים, ביניהם בערערה ובאום אל פאחם. במקביל, בוצע פיתוח יישובי להובלת תהליכי שינוי בבתי הספר, הכולל את המעטפת השלמה סביב בתי הספר ביישוב: הנהלת מחלקת החינוך, פיתוח יחידה לטיפול בפרט בבתי הספר, שירות פסיכולוגי-חינוכי (שפ"ח), ייעוץ, קציני ביקור סדיר, מדריכי אגף א' לילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך. במכללת אלקסימי פותחו מסלולי לימוד לתארים מתקדמים להכשרת מורים, שיהיו בעלי מכוונות וידע להתמודדות אפקטיבית עם תלמידים בסיכון והדרה. כמו כן, צוות המכללה עבר הכשרה לעשייה אחרת עם הסטודנטים, בפרט עם תלמידי התארים המתקדמים. מכללת אלקסימי מלווה את העשייה באום אל פאחם במחקרי הערכה כמותנים ואיכותניים, אשר אמורים לשרת, בין היתר, את תהליכי פיתוח הידע ומסלולי הלימוד במכללה.

ברוב בתי הספר המשתתפים בתכנית חל שיפור במדדי האקלים ובחלקם אף שיפור ממשי בהישגי התלמידים. כל המנהלים מדווחים על ירידה משמעותית באלימות של ילדים ושל מורים ובהפניות לחינוך המיוחד. שני בתי ספר המשתתפים בתכנית זכו בפרס החינוך בשנה הקודמת.

הילנא אגברייה, מנהלת המחלקה לחינוך יסודי באום אל פאחם, מספרת: "התהליכים המתרחשים בבתי הספר הם מדהימים. מרגש לראות איך מנהלים מתפתחים ואיך מורים נעזרים מאוד בהדרכה שלנו. נכנסת הרבה רכות לבתי הספר והאלימות יורדת מאוד. אני רואה הרבה דברים קשים המתרחשים בבתי הספר, אבל אני גם רואה איזו השפעה יש להדרכות. זה שווה את המאמץ".

 

שותפים לתכנית:משרד החינוך - מחוז חיפה, מינהל החינוך הערבי, השירות הפסיכולוגי ייעוצי, אגף א'. 

סיפורים מהשטח

מוקדים בארץ

תכניות נוספות