לשם שינוי

לשם שינוי

 
משתתפים
0
 
שלב פיתוח
 
 
שותפים
3
 
מוקדים בארץ
0

אנשים עם מוגבלות מתמודדים לעתים קרובות עם הדרה חברתית, המבוססת על אי-הבנות ודעות קדומות, המציגים אותם במונחים המדגישים את המוגבלות ולא את המסוגלות ואת יכולתם לתרום לחברה. תדמיתה הנפוצה של ההתנדבות כפעילות "צדקה", שבה צד אחד "חזק" מעניק לצד שני "נזקק" - מחזקת תפיסה זו (State of the World's Volunteerism .Report, 2011  ) בפועל, מחקרים מהעולם מראים, כי הסבירות שאדם עם מוגבלות יתנדב, נמוכה יחסית בהשוואה לאדם ללא מוגבלות. במרבית הפעילויות הקשורות למעורבות חברתית, אנשים עם מוגבלות דיווחו על רמות מעורבות נמוכות יותר ועל תדירות פחותה ביחס לאנשים ללא מוגבלות. זאת, על אף שאנשים עם מוגבלות מעוניינים להיות מעורבים במעגלי החברה השונים יותר מאנשים ללא מוגבלות (ארטמן-ברגמן ורימרמן, 2009). הספרות המחקרית מצביעה על תרומתה של ההתנדבות עבור נוער עם מוגבלות - עלייה במשמעות, חיזוק הערך העצמי, שיפור מיומנויות התנהגותיות, אישיות, חברתיות ותעסוקתיות ופיתוחן. כמו כן, תהליך ההתנדבות יוצר שינוי עמדות ביחס לבני נוער עם מוגבלות.

"לשם שינוי" מעודדת מעורבות חברתית  והתנדבות של נוער עם מוגבלות ובכך מקדמת את שילובם בקהילה. במסגרת התכנית, הנשענת על התכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית של משרד החינוך, מפותחים תפקידי התנדבות משמעותיים עבור בני נוער עם מוגבלות לצד תמיכה מערכתית בפיתוח כלים עבור מנהלי ההתנדבות, בתי ספר וארגוני מתנדבים.

אור פחטר, בת שירות לאומי, העובדת בתכנית, אומרת: "כפי שאני יודעת שהצלחתי, כפי שאני יודעת שיש לי מה לתת, אני מאמינה שלכל נער ולכל נערה עם מוגבלות יש מה לתת ומה לתרום... אני קוראת לכם לבחור ולזהות איזה נער שאולי לא מאמין בעצמו, או לא מרגיש משמעותי, ולהאמין בהם, להגיד להם שהם מסוגלים. עד שיגיע הרגע שבו הם יבינו בעצמם שהם יכולים ורוצים להפוך מנעזרים לעוזרים, למשפיעים, למשמעותיים, למעורבים, למתנדבים".

שותפים לתכנית:משרד החינוך; משרד הרווחה והשירותים החברתיים; אלווין ישראל.

סיפורים מהשטח

מוקדים בארץ

תוצרי ידע בתכניות

תכניות נוספות